Bóle głowy, które od dłuższego czasu dają o sobie znać w okolicach czoła, oczu i nosa, nasilające się podczas zginania, a do tego uporczywy, wręcz przewlekły katar z charakterystycznym zaburzeniem smaku i węchu zazwyczaj świadczą o zapaleniu zatok. Zwykłe przeziębienie najczęściej jest krótkotrwałe, jednak gdy dolegliwości trwają już drugi tydzień, warto to zdiagnozować i podjąć odpowiednie leczenie.

Zatoki przynosowe

Jamy powietrzne połączone z jamą nosową i pokryte błoną śluzową nazywamy zatokami przynosowymi. Jak ważną pełnią funkcję w naszym organizmie świadczą przypisane im zadania:

• ochrona cieplna i mechaniczna mózgu i oczodołów,
  • zwiększenie wytrzymałości kości twarzoczaszki,
  • wsparcie emisji głosu,
  • odbieranie i przewodzenie dźwięku,
  • nawilżanie, ogrzewanie i oczyszczanie wdychanego powietrza.

W obrębie zatok przynosowych rozróżniamy zatoki czołowe, szczękowe, klinowe, a także komórki sitowe przednie i tylne. W przypadku wystąpienia zapalenia ich oddziaływanie na oczy, korzenie zębów oraz mózg może spowodować nie tylko złe samopoczucie, ale również poważnie zagrozić naszemu zdrowiu.

Typowe objawy zapalenia zatok

Przyczyną stanu zapalnego zatok są zazwyczaj infekcje bakteryjne i wirusowe błony śluzowej lub oddziaływanie innych drobnoustrojów. Również doznanie urazu w okolicach nosa może przyczynić się do zachwiania funkcjonowania zachodzących w zatokach procesów i w rezultacie ich zapalenia. Do typowych objawów możemy zaliczyć m.in.:

• powiększający się obrzęk w okolicach nosa, który ogranicza jego drożność,
  • silny ból głowy, zwłaszcza w obrębie oczu i czoła,
  • zatkany nos lub znaczny wyciek wydzieliny,
  • zmiana zabarwienia wydzieliny,
  • zaburzenia smaku i węchu,
  • osłabienie organizmu przejawiające się permanentnym zmęczeniem.

Leczenie zatok farmakologicznie, czy operacyjnie?

Zazwyczaj leczenie zatok sprowadza się do farmakologicznej terapii, ale w przypadku wystąpienia ostrych i przewlekłych stanów zapalnych nierzadko ma miejsce małoinwazyjny zabieg chirurgiczny polegający na czyszczeniu ich przyczyn, czy raczej zaistniałych zmian chorobowych. Warszawska MEA Clinic to wyjątkowe miejsce, niezwykle przyjazne pacjentom, w którym stosujemy najnowocześniejszą metodę leczenia stanów zapalnych – FESS, czyli funkcjonalną endoskopową operację zatok.

Przeprowadzany przez nas zabieg czyszczenia (drenażu) ma na celu usunięcie zmienionej zapalnie błony śluzowej, jak również polipów oraz drobnych struktur kostnych, których układ, z różnych przyczyn, jest niekorzystny dla poprawnego funkcjonowania zatok.

Do czyszczenia tzw. kompleksu ujściowo-przewodowego wykorzystujemy endoskopy optyczne i specjalistyczne mikrochirurgiczne narzędzia, dzięki którym precyzyjnie usuwamy zmiany chorobowe bez obaw o naruszenie zdrowych struktur anatomicznych. Zabieg, w zależności od zakresu wykonywanej przez nas procedury chirurgicznej, może trwać od 45 minut do 2 godzin.

Kwalifikacja do operacji zatok

Problemy z zatokami przede wszystkim powinny być skonsultowane z laryngologiem. MEA Clinic osobom z Warszawy i nie tylko umożliwia przeprowadzenie konsultacji oraz odpowiednich badań, które pozwolą ustalić zakres zmian chorobowych w zatokach przynosowych. W przypadku kwalifikacji ukierunkowanej na leczenie operacyjne nasz anestezjolog ustala możliwość zastosowania znieczulenia ogólnego.

Przeprowadzamy także laboratoryjne badanie krwi, prześwietlenie klatki piersiowej oraz wykonujemy EKG, RTG zatok i tomografię komputerową nosa i zatok przynosowych. Zalecamy również stosowne zachowania i czynności przedoperacyjne, które przygotują pacjenta do zabiegu czyszczenia zatok.

Endoskopowa operacja pozwala nie tylko na przywrócenie drożności ujścia zatok i zachowanie struktur nieobjętych zmianami chorobowymi, ale również na znaczące obniżenie skali bólu pooperacyjnego, a przede wszystkim na krótki czas pobytu hospitalizacyjnego.