1-2h

Rhinoplastyka jest działem chirurgii plastycznej ukierunkowaną na efektywną i wizualną poprawę wyglądu nosa. To właśnie względy estetyczne są najważniejszym czynnikiem, głównie dla kobiet, wpływającym na podjęcie decyzji o wykonaniu zabiegu plastycznego.

W niewielkim stopniu przyczyną chirurgicznej korekty są dysfunkcje oddechowe związane np. z krzywą przegrodą. Jednak nie zawsze wygląd narządu powonienia wymaga kompleksowej odnowy, ponieważ swoistego rodzaju defektem, najczęściej występującym, jest opadający bądź podniesiony czubek nosa, a więc w tym przypadku dochodzi do zabiegu korygującego część chrzęstną.

Zamów

Wykonanie zabiegu korekty czubka nosa poprzedza proces kwalifikacyjny. Jednym z elementów tego procesu jest określone przeciwwskazanie. Jak każda operacja ingerująca w nasze ciało, tak i ten zabieg objęty jest różnymi przeciwwskazaniami. Do nich możemy zakwalifikować między innymi:

• obecność ropnego zapalenia zatok,
  • nadciśnienie tętnicze – nieleczone, bądź nieprawidłowo leczone,
  • stany zapalne w obrębie twarzoczaszki,
  • niedokrwistość (anemia) – zespół objawów chorobowych z niższym od normy poziomem hemoglobiny oraz wskaźnika hematokrytowego, a także z mniejszą liczbą erytrocytów (czerwonych krwinek),
  • dziedziczne choroby zatorowo-zakrzepowe,
  • cukrzyca – w zależności od jej charakteru korekty czubka nosa mogą być przeprowadzane.

Dodatkowe badania

Konieczne jest także wykonanie podstawowych badań laboratoryjnych. Najczęściej zalecamy wykonanie badań dotyczących:

• grupy krwi i morfologii,
  • poziomu cukru we krwi,
  • poziomu wskaźników krzepliwości krwi – APTT, INR,
  • obecności we krwi antygenów HBS (HbsAg) – występowanie wirusa HBV oznacza wirusowe zapalenie wątroby typu B,
  • obecności we krwi przeciwciał Anty-HCV – stwierdzone występowanie oznacza wirusowe zakażenie żółtaczką typu C,
  • obecności we krwi wirusa HIV.

Wszelkie konsultacje prowadzone są przez naszych specjalistów, a spełnienie powyższych zaleceń powoduje określone decyzje dopuszczające, bądź nie do zabiegu.

Na czym polega korekta czubka nosa?

To prawda, że korekta czubka nosa jest niezwykle popularną operacją plastyczną twarzy, ale też należy do wyjątkowo skomplikowanych zabiegów. Poddać się im może wyłącznie osoba z zakończonym rozwojem nosa. Zazwyczaj w naszej warszawskiej MEA Clinic wykonujemy operacje przekształcenia ustawień oraz wielkości chrząstek skrzydełkowych.

Nierzadkie są przypadki korekty czubka nosa podyktowane planowanym skróceniem przegrody z kolcem nosowym przednim włącznie. W zależności od zaistniałych deformacji wykonujemy dedykowane zabiegi korygujące funkcjonujące w ramach chirurgii plastycznej tj. rhinoplastyki:

• usunięcie środkowej części chrząstek skrzydełkowych – celem przeprowadzanych przez nas operacji jest obniżenie wysokości zbyt zadartego czubka nosa,
  • zszycie dwóch chrząstek skrzydełkowych – wykonując ten zabieg, podnosimy czubek nosa na właściwą dla kształtu twarzy wysokość,
  • zwężenie szerokich nozdrzy – w tym przypadku usuwamy boczną część skrzydełek nosa,
  • modelowanie zbyt wypukłych nozdrzy – wykonujemy niewielkie wycięcia chrząstek, a następnie zszywamy je tak, by uzyskać zaplanowany kształt nosa.

Każda operacja związana z korektą czubka nosa jest procesem chirurgicznym dość skomplikowanym, o czym już mówiliśmy, a przy tym złożonym. Należy także zdawać sobie sprawę, że na pierwsze efekty musimy czekać około 6 miesięcy, co z pewnością dla pacjenta nie jest komfortowe.

Jednak warte w pewnym sensie poświęcenia, gdy po całkowitym utwardzeniu struktur chrzęstno-kostnych uzyskamy nie tylko efektowną wizualizację twarzy, ale również pełny komfort psychiczny. I nie ma w tym nic dziwnego, skoro dzięki wykonanej przez nas korekty czubka nosa eliminujemy przyczynę kompleksów, nierzadko mających wpływ na nasze zachowania w sferze osobistej i zawodowej.

Rekonwalescencja

Tuż po wykonaniu określonego zabiegu, w środku nosa zakładamy specjalną tamponadę (szczelne wypełnienie narządu setonem – pasek gazy nasączany parafiną lub gliceryną) w celu zatrzymania krwawienia oraz zewnętrzny opatrunek gipsowy unieruchamiający. Po trzech lub czterech dniach usuwamy tamponadę i zmieniamy opatrunek.

Co istotne, na co zwracamy szczególną uwagę, by rozwiać ewentualne obawy, w pierwszych dniach po korekcie możliwe jest pojawienie się na twarzy obrzęków, zwłaszcza w pobliżu powiek. Z czasem ustępują, choć niewielkie, miejscowe wystąpienia mogą się jeszcze utrzymywać około miesiąca. Również zjawisko tzw. zatkanego nosa (jest to tylko wrażenie) może nam towarzyszyć przez dłuższy okres. Jest to efekt obrzęku błony śluzowej.

Unormowany tryb życia i zapewnienie sobie komfortowego wypoczynku to nasze zalecenia na pierwsze kilka dni po zabiegu. Unikajmy również, przynajmniej przez miesiąc, zbyt intensywnego wysiłku fizycznego. Nie powinniśmy korzystać z sauny i solarium. Przez około trzy tygodnie nie nośmy okularów. Postarajmy się także, jak najrzadziej dotykać nosa, czy też wycierać go zbyt mocno. Musimy zdawać sobie sprawę, że powodzenie podjętego przez nas zabiegu korekty, w dużej mierze zależy od ścisłego stosowania się do zaleceń pooperacyjnych.

Możliwe powikłania

W zasadzie do powikłań po operacji korekty czubka nosa dochodzi bardzo rzadko, ale uczulamy na następujące objawy:

• dłuższe niż zakładane wystąpienie obrzęków,
  • trudności z oddychaniem,
  • utrata powonienia,
  • zniekształcenia pozabiegowe czubka nosa, w tym haczykowatość oraz wytworzenie się bruzd i brak tzw. ciągłości jego szkieletu,
  • wyraźne skrócenie nosa – zbyt duża resekcja chrząstek skrzydłowych,
  • zniekształcenia nosa spowodowane zbyt dużym wycięciem chrząstek.

Z naszej strony zapewniamy nie tylko profesjonalne i w pełni bezpieczne wykonanie korekty czubka nosa, ale także możliwość zapoznania się z przebiegiem zabiegu chirurgicznego, przeciwwskazaniami, zaleceniami pooperacyjnymi i ewentualnymi powikłaniami. W dużym stopniu pozwala to na podjęcie samodzielnej decyzji o wykonaniu rhinoplastyki.

Nasz gabinet

MEA Clinic

ul. Burakowska 16 LU 2
Warszawa,