min

6000 zł

Zazwyczaj wszelkie zabiegi związane z korektą przegrody nosowej podyktowane są jej krzywizną i, co oczywiste, spowodowanymi tą nieprawidłowością narządu nierzadko poważnymi dolegliwościami. Bóle głowy, kłopoty z oddychaniem, krwawienia z nosa, częste infekcje dróg oddechowych, czy też stany zapalne zatok, a także względy estetyczne to niewątpliwie ważne powody przeprowadzania w naszej warszawskiej MEA Clinic operacji chirurgicznych poprzez podśluzówkową resekcję przegrody nosowej oraz septoplastykę. Co istotne, każdy nasz pacjent może liczyć na trwałe efekty tzw. prostowania, którego cena jest na dodatek bardzo atrakcyjna.

Przyczyny krzywej przegrody nosowej

Przyczyn krzywej przegrody nosowej możemy doszukiwać się już od narodzin. To właśnie podczas porodu dochodzi do spłaszczenia narządu. Najczęściej ten stan jest krótkotrwały i po kilku tygodniach powraca właściwy kształt nosa, ale w nielicznych sytuacjach mamy niestety do czynienia z trwałym przekrzywieniem tkanek.

Doznanie urazu podczas zabaw, uprawiania sportu lub w innych przypadkowych zdarzeniach to kolejne przyczyny skrzywienia przegrody. Nie bez znaczenia są także uwarunkowania genetyczne, które uwidaczniają krzywiznę wraz z wiekiem. Zmiany rozwojowe w tej sytuacji powodują niewspółmierny wzrost giętkiej chrząstki, co z kolei doprowadza do jej wygięcia w kształcie S lub C. Mamy więc do czynienia z koniecznością wykonania operacji przegrody nosowej.

Diagnoza

Zdiagnozowanie krzywizny przegrody nosowej przez naszego laryngologa jest w rzeczy samej tożsame z wykonaniem operacji. W innych przypadkach ingerencja chirurgiczna jest zalecana, gdy pozostałe sposoby leczenia po prostu zawiodą. Proponowane przez nas zabiegi korekty przegrody nosowej mają na celu jej udrożnienie i w rezultacie bezproblemowy przepływ powietrza. W zależności od przypadku podejmujemy wspólną z pacjentem decyzję o wyborze określonej metody operacyjnej: podśluzówkową resekcję bądź septoplastykę.

Prostowanie przegrody nosowej – podśluzówkowa resekcja

W przypadku tej metody operacji nacinamy nos od przedniej krawędzi chrząstki oraz przecinamy błonę śluzową wraz z ochrzęstną. Pozwala to usunąć kość przegrody nosowej oraz krzywą chrząstkę, przy czym, z uwagi na jej giętką strukturę, można wykorzystać specjalistyczną mikroprasę i ją naprostować. Całość może być z powodzeniem implantowana na swoje miejsce. Co ciekawe, jak też istotne dla pacjentów, podśluzówkowa resekcja nie pozostawia żadnych zewnętrznych blizn.

Septoplastyka

Plastyka przegrody nosowej, czyli septoplastyka polega przede wszystkim na wycięciu tylko widocznych wypukłości oraz usuwa się ostrogi. Następnie szkielet chrzęstno-kostny przegrody ustawiamy zgodnie z naturalnym pokrojem nosa. Operacje tą metodą należą do najczęściej wykonywanych. Istotna uwaga, jeśli oprócz krzywizny przegrody mamy do czynienia z uwydatnionymi zewnętrznie krzywiznami nosa, wówczas podejmujemy się jego plastycznej operacji jednocześnie.

Zabieg na przegrodzie nosowej wykonujemy zazwyczaj w znieczuleniu ogólnym (w tym przypadku, po zakończonej operacji przez 48 godzin absolutnie nie siadamy za kierownicą pojazdu), choć istnieje możliwość przeprowadzenia septoplastyki w znieczuleniu miejscowym razem z sedacją, czyli tzw. uspokojeniem. Podajemy wówczas dożylnie pacjentowi odpowiednie środki farmakologiczne w określonej dawce, powodując wyraźne zmniejszenie aktywności ośrodkowego układu nerwowego. Jest to nowoczesny sposób znieczulenia, przy którym osoba operowana ma aktywną świadomość i w pewnym zakresie współpracuje z chirurgiem.

Po zabiegu

Zoperowaną przegrodę usztywniamy, wykorzystując do tego płytki teflonowe lub silastikowe. Usuwamy je pomiędzy 7 a 10 dniu po zabiegu. Natomiast specjalne tamponady (szczelne wypełnienie narządu setonem – pasek gazy nasączany parafiną lub gliceryną), które towarzyszą praktycznie każdej ingerencji chirurgicznej wewnątrz nosa, usuwamy maksymalnie po dwóch dniach. Niestety w tym czasie oddychanie przez nos nie jest możliwe, a uciążliwość ograniczamy odpowiednimi środkami farmakologicznymi.

Korekta przegrody nosowej w zasadzie nie wymusza konieczności hospitalizacji, ale za to nakłada na pacjenta szereg obowiązków i zaleceń do wykonania, które warunkują powodzenie zabiegu.

Zalecenia i obowiązki pooperacyjne

Tak jak mówiliśmy, wykonanie zabiegu na przegrodzie nosa to jedno, ponieważ równie istotne jest bezwzględne stosowanie się do zaleceń pooperacyjnych. Niestety towarzyszący ból, związany z uciążliwymi opatrunkami musimy przecierpieć. Z kolei wspomniane wcześniej płytki usztywniające wymuszają odpowiednie zachowania i czynności, do których należy m.in.:

• aplikacja zimnych okładów,
  • układanie się podczas snu z głową uniesioną (szybciej schodzi opuchlizna),
  • szczególna dbałość o wyeliminowanie wszelkich czynników sprzyjających infekcjom,
  • zapewnienie stałego i właściwego nawilżenia wnętrza nosa kroplami i maściami o tłustej konsystencji,
  • unikanie unoszenia rąk do góry,
  • kichanie z otwartymi ustami (eliminujemy w ten sposób destrukcyjną zmianę ciśnienia),
  • ograniczenie aktywności fizycznej (przynajmniej na okres kilku tygodni),
  • unikanie pomieszczeń o większym zapyleniu (warsztaty, stolarnie itp.), a także zadymionych (dym nikotynowy),
  • wyeliminowanie na jakiś czas gorących kąpieli i pobytów w saunie.

• krzywa przegroda nosa

• niedokrwistość
  • skazy naczyniowe
  • nieuregulowane nadciśnienie
  • ropne zapalenie zatok i twarzy
  • cukrzyca

Zalecenia po zabiegu

Nie wydmuchiwać nosa co najmniej tydzień od dnia operacji. Należy unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów lub wysiłku. W pozycji leżącej głowa powinna być powyżej ciała.

Możliwe powikłania po operacji przegrody nosowej

Niezależnie od rodzaju wykonywanej operacji zawsze istnieje ryzyko wystąpienia różnorodnych powikłań, choć w przypadku septoplastyki jest to nadzwyczaj rzadkie. Jeśli już, to dotyczy to przede wszystkim:

• bólu głowy i gorączki powyżej 38,3°C,
  • krwawienia, przy czym nie trwa to dłużej niż kilka dni,
  • wymioty,
  • perforacja przegrody nosowej (utworzenie się otworu na jej powierzchni),
  • blizny,
  • przebarwienia narządu,
  • zaburzenie zmysłu węchu, a nawet utrata powonienia (krótkotrwała),
  • alergia spowodowana środkami farmakologicznymi,
  • nieprawidłowy kształt nosa (wymaga wykonania kolejnej korekty).
ul. Piaskowa 6 LU 2 01-067 Warszawa +48 538 303 198 kontakt@meaclinic.pl