od 6000 zł

Skuteczne leczenie zatok przeprowadzane w MEA Clinic w Warszawie jest wynikiem naszego wieloletniego doświadczenia w tym zakresie, a także wdrożonej najnowocześniejszej metody FESS (funkcjonalna endoskopowa operacja zatok). Co to jest za metoda? Jak się ją przeprowadza? Przygotowanie do zabiegu i zalecenia po operacji.

Zabieg endoskopii zatok to niezwykle skuteczna metoda zarówno diagnostyczna, jak i chirurgiczna wskazana do stosowania w przypadku ostrego lub przewlekłego zapalenia zatok przynosowych. Tę małoinwazyjną metodę wykorzystujemy jako bezpieczną alternatywę dla leczenia farmakologicznego, również przy stwierdzeniu nieprawidłowości anatomicznych stanowiących przyczynę zmian chorobowych.

Endoskopia zatok przynosowych

Głównym zadaniem endoskopowej operacji zatok jest przywrócenie ich drożności poprzez zabieg usunięcia błony śluzowej dotkniętej zmianami chorobowymi w kompleksie ujściowo-przewodowym z użyciem endoskopów optycznych i mikronarzędzi chirurgicznych.

Dla wielu zgłaszających się do nas osób z Warszawy i okolic, cierpiących na poważne zapalenie zatok przynosowych i towarzyszącym temu odczuciem utraty właściwego powonienia i smaku, endoskopia zatok jest najlepszym, bezpiecznym i szybkim rozwiązaniem zdrowotnych problemów.

Oczywiście, wskazania do przeprowadzenia zabiegu poprzedzone są określonymi badaniami wykonanymi przez naszego laryngologa, który stwierdza taką konieczność oraz badaniem krwi i zabiegami EKG, RTG zatok i tomografii komputerowej nosa i zatok przynosowych, a także prześwietleniem klatki piersiowej. Niezbędna jest także konsultacja z anestezjologiem, który z kolei ustala możliwość zastosowania u danego pacjenta znieczulenia ogólnego.

Kwalifikacja do zabiegu (FESS)

Aby pacjent został poddany zabiegowi endoskopowej operacji zatok przynosowych, musi przejść wywiad, wziernikowanie nosa i tomografię komputerową. Ta ostatnia pozwala prawidłowo rozpoznać zmiany chorobowe i ustalić rozległość zabiegu operacyjnego. Dzięki tej nowoczesnej metodzie możliwa jest interwencja chirurgiczna już w początkowym stadium procesu zapalnego. Konieczna jest też konsultacja z anestezjologiem, by wykluczyć przeciwwskazania do znieczulenia ogólnego. Oprócz tego wykonuje się badania krwi, EKG i prześwietlenie klatki piersiowej.
Zabieg jest najczęściej przeprowadzany u osób:

• chorujących na ostre lub przewlekłe zapalenie zatok przynosowych (z polipami lub bez) – jeśli nieskuteczna okazała się terapia lekami na zatoki,
  • z torbielami zatok przynosowych,
  • ze skrzywioną przegrodą nosową,
  • z grzybnią,
  • z ropniakiem zatok,
  • z ropnymi zatokami
  • z polipami,
  • z łagodnymi nowotworami,
  • z ciałem obcym w jamie nosa i zatokach przynosowych,
  • przy wadach rozwojowych jam nosa i zatok.

Leczenie zatok a przygotowanie do zabiegu

Warunkiem przeprowadzenia operacyjnego leczenia zatok przynosowych, oprócz wyeliminowania przeciwwskazań, jest odpowiednie przygotowanie się pacjenta. Przede wszystkim na 3 dni przed zabiegiem nie powinien zażywać żadnych leków przeciwkrzepliwych z uwagi na możliwość wystąpienia krwawienia zarówno w trakcie przeprowadzanych czynności chirurgicznych, jak i podczas hospitalizacji.

Na co najmniej 6 godzin przed planowaną operacją zatok nie wolno pacjentowi jeść i musi zachować minimum 4-godzinny okres bez spożywania wszelkich płynów.

Przebieg operacji zatok

Jak już mówiliśmy, celem endoskopowej operacji zatok przynosowych jest ich udrożnienie poprzez wytworzenie właściwego dla danego przypadku połączenia pomiędzy jamą nosa i zatokami z zachowaniem zdrowych struktur anatomicznych. Zabieg wykonujemy w znieczuleniu ogólnym i zgodnie z nowoczesną praktyką lekarską:

• wprowadzenie sondy endoskopu do jamy nosowej – przekazywany na monitor obraz uwidacznia chore tkanki blokujące ujścia,
  • wprowadzenie przez otwory nosowe specjalistycznych mikronarzędzi chirurgicznych,
  • usunięcie zmienionych chorobowo tkanek błony śluzowej – udrożnienie ujścia,
  • założenie tzw. tamponady na okres 48 godzin – szczelne wypełnienie nosa setonem (pasek specjalnej gazy nasączonej parafiną lub gliceryną) w celu zatrzymania krwawienia.

Ten sposób leczenia zatok eliminuje inną, dość inwazyjną metodę operacyjną, wykorzystującą cięcia skórne, a także umożliwia skrócenie czasu hospitalizacji do dwóch dni oraz znaczne ograniczenie bólów pooperacyjnych.

Rodzaj znieczulenia

Endoskopowa operacja zatok przynosowych przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym. Chirurg przeprowadza ją przez otwory nosowe (nozdrza przednie) i nie ma potrzeby nacinania powłok skórnych twarzy lub śluzówki jamy ustnej.

Zabiegi towarzyszące

Podczas endoskopowej operacji zatok przynosowych często wykonuje się także inne zabiegi takie jak np.:

• operacja przegrody nosowej (septoplastyka) – pozwala uzyskać dobrą pooperacyjną drożność nosa,
  • usunięcie migdałka gardłowego – najczęściej u małych pacjentów,
  • drenaż ucha środkowego – u osób, które cierpią na współistniejące wysiękowe zapalenie ucha środkowego,
  • zmniejszenie małżowin nosowych (konchoplastyka) – poprawia drożność nosa,
  • usztywnienie skrzydełek nosa – zalecana jest osobom, które mają wiotkie skrzydełka nosa, zapadające się podczas wdechów.

Zalecenia po zabiegu

Po endoskopowym zabiegu zatok należy:

• pozostawać w domu przez okres około 2-3 dni,
  • unikać wysiłku fizycznego – możliwy jest on dopiero po upływie miesiąca od wykonania zabiegu,
  • unikać gorących i pikantnych potraw oraz napojów, w tym także alkoholowych i z kofeiną,
  • zaprzestać palenia tytoniu,
  • nieforsownie wydmuchiwać nos,
  • unikać długich lotów samolotem,
  • nie spać z głową ułożoną wyżej niż tułów,
  • unikać ekspozycji na słońcu,
  • nie korzystać z solarium i sauny oraz innych miejsc, w których panuje wysoka temperatura,
  • przyjmować leki zgodnie ze wskazówkami lekarza.

Całkowity powrót do zdrowia trwa około 4-6 miesięcy, jednak po około 7 dniach można już powrócić do pracy zawodowej. Na twarzy ani na nosie nie ma żadnych śladów czy blizn pooperacyjnych.

Efekty

Endoskopowa operacja zatok:

• eliminuje przyczyny powstawania zmian przerostowych w obrębie błony śluzowej – przywraca prawidłową powietrzność zatok przynosowych,
  • pozwala oczyścić wszystkie zatoki – szczękowe, czołowe, sitowe i klinowe,
  • udrażnia naturalne połączenia zatok z jamą nosową – czyli tzw. kompleksy ujściowo–przewodowe,
  • pozwala wyeliminować przyczyny zapalenia zatok przynosowych.

Zabieg wyróżnia zminimalizowanie inwazyjności, bardzo duża precyzja oraz krótki okres rekonwalescencji.