min

od 6 000 zł

Ogólnie rzecz biorąc, migdałki stanowią bardzo ważną część układu immunologicznego, który chroni nasz organizm przed destrukcyjnymi drobnoustrojami, a także zanieczyszczeniami. Istotą ich strategicznego znaczenia jest położenie w obrębie początku zarówno układu pokarmowego, jak i oddechowego, a więc w miejscu, gdzie nasz organizm jest najbardziej atakowany przez różnorodne patogeny. Natomiast rola, jaką migdałki odgrywają to wytwarzanie przeciwciał oraz cytokin (regulacja stanu zapalnego), co wpływa na brak rozprzestrzeniania się patogenów i w rezultacie na ograniczenie rozwoju chorób, w tym m.in. zapalenia płuc, oskrzeli, krtani i zatok.

Jednak i one mogą z różnych przyczyn ulec zakażeniu i powiększeniu. A w przypadku stanów nawracających lub przewlekłych może zachodzić konieczność ich usunięcia. W warszawskiej MEA Clinic wykonujemy operacje migdałków podniebiennych (tonsillektomia) oraz migdałka gardłowego (adenoidektomia). Zazwyczaj wskazania rozpatrujemy oddzielnie, ale przy występującym przeroście układu chłonnego może zaistnieć potrzeba wykonania adenotonsylektomii, czyli łącznego usunięcia migdałków.

Wskazania do operacji migdałków

W przypadku migdałka gardłowego jego usunięcie wykonujemy, gdy na skutek jego przerostu ma miejsce:

• zaburzenie oddychania w czasie snu,
  • tzw. nosowanie zamknięte,
  • wady zgryzu,
  • występowanie chorób zapalnych o nawracającym i przewlekłym charakterze, w tym: ostre zapalenie ucha środkowego, wysiękowe zapalenie ucha środkowego, zapalenie zatok przynosowych.

Z kolei operacja migdałków podniebiennych z tytułu ich przerostu ma miejsce w sytuacji:

• zaburzeń oddechowych w czasie snu,
  • zaburzeń mowy (pacjent wypowiada się bełkotliwie),
  • zaburzeń połykania i oddychania – dotyczy tylko skrajnych przypadków,
  • chorób zapalnych – przewlekłe zapalenie migdałków, anginy i ropnie okołomigdałkowe o nawracającym charakterze,
  • chorób ogólnoustrojowych (zakażenie paciorkowcem) – dotyczy tylko skrajnych przypadków.

Zalecenia przedoperacyjne

Proces przygotowawczy do wykonania operacji migdałków w MEA Clinic w Warszawie rozpoczynamy konsultacją z pacjentem w celu weryfikacji historii medycznej oraz zalecamy do wykonania ewentualne dodatkowe badania. Wskazujemy na konieczność zaprzestania przyjmowania aspiryny i leków rozrzedzających krew już na 10 dni przed zabiegiem, a niesteroidowych leków przeciwzapalnych na 7 dni. Operacja migdałków wymaga także swoistego postu – na 6 godzin przed nią nie wolno jeść i pić. W przypadku, gdy zabieg dotyczy dziecka, zalecamy rodzicom stosowanie działań ukierunkowanych na zminimalizowanie jego obaw.

Zabiegi tonsillektomii i adenoidektomii

Tonsillektomia jest zabiegiem, który trwale rozwiązuje wszelkie problemy z migdałkami podniebiennymi. Najczęściej wykonujemy operację w znieczuleniu miejscowym, a pacjent przyjmuje pozycję siedzącą. W przypadku znieczulenia ogólnego wymagana jest pozycja leżąca i głowa odchylona do tyłu. Po nacięciu błony śluzowej i oddzieleniu tkanek migdałki podniebienne wraz z torebką są usuwane. Po zabiegu zalecamy stosowanie przez kilka dni diety półpłynnej, przepisujemy także odpowiednie środki farmakologiczne.

Adenoidektomia jest zabiegiem, który wykonujemy w znieczuleniu ogólnym. Usunięcie tzw. trzeciego migdałka (gardłowego) jest operacją krótkotrwałą i zazwyczaj po kilku godzinach pacjent jest wypisywany do domu. Występujące krwawienie jest najczęściej niewielkie i ustaje samoistnie. Na kilka dni zalecamy wykluczenie z diety gorących, ostrych i kwaśnych potraw. Przepisujemy także leki przeciwbólowe.

Możliwe powikłania

Wykonywane w warszawskiej MEA Clinic operacje migdałków są wyjątkowo bezpieczne, a poniższe powikłania to przypadki znane nam tylko z literatury medycznej:

• zakażenia bakteryjne,
  • długotrwały i narastający ból,
  • zaburzenia w gojeniu się miejsc pooperacyjnych, nieustające krwawienie,
  • utrzymująca się zmiana głosu,
  • stała niedrożność nosa,
  • duszności,
  • brak poprawy – nadal występujący bezdech, chrapanie, utrzymujące się objawy przerostu migdałków (stale otwarte usta),
  • zaburzenia smaku.

Przyjęte przez nas procedury zarówno przedoperacyjne, jak i funkcjonujące w czasie trwania zabiegu i po jego zakończeniu wykluczają wystąpienie powikłań. Jednak warunkiem szybkiego powrotu do zdrowia jest także zachowanie pacjenta w realizacji zaleceń rekonwalescencyjnych.

Nasz gabinet

MEA Clinic