min

6000 zł

Zazwyczaj wszelkie zabiegi związane z korektą przegrody nosowej podyktowane są jej krzywizną i, co oczywiste, spowodowanymi tą nieprawidłowością narządu nierzadko poważnymi dolegliwościami. Bóle głowy, kłopoty z oddychaniem, krwawienia z nosa, częste infekcje dróg oddechowych, czy też stany zapalne zatok, a także względy estetyczne to niewątpliwie ważne powody przeprowadzania w naszej warszawskiej MEA Clinic operacji chirurgicznych poprzez podśluzówkową resekcję przegrody nosowej oraz septoplastykę. Co istotne, każdy nasz pacjent może liczyć na trwałe efekty tzw. prostowania, którego cena jest na dodatek bardzo atrakcyjna.

Przyczyny krzywej przegrody nosowej

Przyczyn krzywej przegrody nosowej możemy doszukiwać się już od narodzin. To właśnie podczas porodu dochodzi do spłaszczenia narządu. Najczęściej ten stan jest krótkotrwały i po kilku tygodniach powraca właściwy kształt nosa, ale w nielicznych sytuacjach mamy niestety do czynienia z trwałym przekrzywieniem tkanek.

Doznanie urazu podczas zabaw, uprawiania sportu lub w innych przypadkowych zdarzeniach to kolejne przyczyny skrzywienia przegrody. Nie bez znaczenia są także uwarunkowania genetyczne, które uwidaczniają krzywiznę wraz z wiekiem. Zmiany rozwojowe w tej sytuacji powodują niewspółmierny wzrost giętkiej chrząstki, co z kolei doprowadza do jej wygięcia w kształcie S lub C. Mamy więc do czynienia z koniecznością wykonania operacji przegrody nosowej.

Diagnoza

Zdiagnozowanie krzywizny przegrody nosowej przez naszego laryngologa jest w rzeczy samej tożsame z wykonaniem operacji. W innych przypadkach ingerencja chirurgiczna jest zalecana, gdy pozostałe sposoby leczenia po prostu zawiodą. Proponowane przez nas zabiegi korekty przegrody nosowej mają na celu jej udrożnienie i w rezultacie bezproblemowy przepływ powietrza. W zależności od przypadku podejmujemy wspólną z pacjentem decyzję o wyborze określonej metody operacyjnej: podśluzówkową resekcję bądź septoplastykę.

Objawy krzywej przegrody

Do objawów skrzywienia przegrody nosa należą:

• problemy z drożnością nosa – uczucie „zatkania nosa” jedno lub obustronne,
    • często powracające infekcje górnych dróg oddechowych – m.in. zapalenie zatok przynosowych, zapalenie gardła, zapalenie ucha itd. powstające ze względu na zaleganie

wydzieliny, która nie jest sprawnie usuwana przez nos,

• okresowe zatykanie uszu – jego przyczyną jest gorsze wyrównywanie ciśnienia w uchu środkowym,
  • krwawienia z nosa,
  • gorsze odczuwanie zapachów,
  • oddychanie przez usta – zwłaszcza w czasie snu,
  • trudność z oddychaniem podczas większego wysiłku fizycznego,
  • chrapanie,
  • bóle głowy,
  • charakterystyczna „nosowa” mowa.

Czy każde skrzywienie przegrody nosa wymaga operacji?

Skrzywiona przegroda to stan, z którym można funkcjonować przez wiele lat, jeśli jest to drobna wada, niedająca żadnych objawów lub uciążliwych dolegliwości. Kiedy jednak powoduje ciągłe nawroty infekcji, problemy z oddychaniem, warto rozważyć czy nie poddać się zabiegowi jej korekty. W ten sposób można poprawić komfort i jakość życia. Ostateczna decyzja zawsze należy do lekarza laryngologa. Operację wykonuje się u pacjentów, którzy ukończyli 25 rok życia, ponieważ do tego okresu przegroda ostatecznie się formuje. Wcześniej trzeba przeprowadzić szczegółowe badania: kontrolne RTG oraz EKG, a także morfologię krwi.

Wskazania do operacji przegrody nosa

Do przeprowadzenia zabiegu operacyjnego poza istniejącym defektem kosmetycznym i asymetrią nosa, wskazaniem jest objawowe skrzywienie przegrody nosowej w postaci:

• mowy nosowej,
  • znacznego ograniczenia drożności nosa,
  • problemów w oddychaniu przez nos,
  • nawracających schorzeń zatok przynosowych,
  • nawracających schorzeń dróg odprowadzających łzy,
  • nawracających i uporczywych krwawień z nosa,
  • silnych zmian błony śluzowej nosa na tle alergicznym.

Oprócz tego operacja przegrody nosowej czasami jest etapem wstępnym przed planowanymi zabiegami, które wymagają dojścia operacyjnego przez nos takich jak np.:

• przezklinowa resekcja gruczolaka przysadki,
  • funkcjonalna endoskopowa operacja zatok (FESS),
  • operacje udrażniające przy zarośnięciu nozdrzy tylnych.

Przebieg zabiegu

Septoplastyka to zabieg przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym, niekosmetyczny (nie zmienia kształtu nosa). Trwa od 30 do 60 minut w zależności od tego, jak nieprawidłowo umiejscowiona jest przegroda. Kanały nosowe pokrywa warstwa miękkiej tkanki zwanej błoną śluzową nosa. Wyprostowanie przegrody polega na wykonaniu przez chirurga nacięcia w celu oddzielenia błon śluzowych od chrząstki i kości. Skrzywione fragmenty po odpowiednim wymodelowaniu z powrotem umieszcza się w nosie, a chrząstki mocuje szwami stabilizującymi. Rana przedsionka nosa zszywana jest wchłanialnymi szwami. Czasami lekarz musi usunąć części chrząstki czy kości.

Rodzaj znieczulenia

Septoplastyka wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym – ostateczna forma ustalana jest z pacjentem przed zabiegiem.

Zabiegi towarzyszące

Korektę kształtu przegrody nosa można połączyć także z innymi zabiegami takimi jak:

• operacja plastyczna nosa – aby poprawić kształt nosa zewnętrznego,
  • usztywnienie skrzydełek nosa – przeprowadza się u osób z wiotkimi skrzydełkami nosa zapadającymi się podczas wdechów,
  • endoskopowa operacja zatok przynosowych (FESS),
  • korekta zastawki wewnętrznej nosa,
  • balonikowanie ujść zatok przynosowych,
  • balonikowanie trąbek Eustachiusza.
  • plastyka małżowin nosowych (konchoplastyka) – pomaga udrożnić nos w uzasadnionych przypadkach.

Prostowanie przegrody nosowej – podśluzówkowa resekcja

W przypadku tej metody operacji nacinamy nos od przedniej krawędzi chrząstki oraz przecinamy błonę śluzową wraz z ochrzęstną. Pozwala to usunąć kość przegrody nosowej oraz krzywą chrząstkę, przy czym, z uwagi na jej giętką strukturę, można wykorzystać specjalistyczną mikroprasę i ją naprostować. Całość może być z powodzeniem implantowana na swoje miejsce. Co ciekawe, jak też istotne dla pacjentów, podśluzówkowa resekcja nie pozostawia żadnych zewnętrznych blizn.

Septoplastyka

Plastyka przegrody nosowej, czyli septoplastyka polega przede wszystkim na wycięciu tylko widocznych wypukłości oraz usuwa się ostrogi. Następnie szkielet chrzęstno-kostny przegrody ustawiamy zgodnie z naturalnym pokrojem nosa. Operacje tą metodą należą do najczęściej wykonywanych. Istotna uwaga, jeśli oprócz krzywizny przegrody mamy do czynienia z uwydatnionymi zewnętrznie krzywiznami nosa, wówczas podejmujemy się jego plastycznej operacji jednocześnie.

Zabieg na przegrodzie nosowej wykonujemy zazwyczaj w znieczuleniu ogólnym (w tym przypadku, po zakończonej operacji przez 48 godzin absolutnie nie siadamy za kierownicą pojazdu), choć istnieje możliwość przeprowadzenia septoplastyki w znieczuleniu miejscowym razem z sedacją, czyli tzw. uspokojeniem. Podajemy wówczas dożylnie pacjentowi odpowiednie środki farmakologiczne w określonej dawce, powodując wyraźne zmniejszenie aktywności ośrodkowego układu nerwowego. Jest to nowoczesny sposób znieczulenia, przy którym osoba operowana ma aktywną świadomość i w pewnym zakresie współpracuje z chirurgiem.

Po zabiegu

Zoperowaną przegrodę usztywniamy, wykorzystując do tego płytki teflonowe lub silastikowe. Usuwamy je pomiędzy 7 a 10 dniu po zabiegu. Natomiast specjalne tamponady (szczelne wypełnienie narządu setonem – pasek gazy nasączany parafiną lub gliceryną), które towarzyszą praktycznie każdej ingerencji chirurgicznej wewnątrz nosa, usuwamy maksymalnie po dwóch dniach. Niestety w tym czasie oddychanie przez nos nie jest możliwe, a uciążliwość ograniczamy odpowiednimi środkami farmakologicznymi.

Korekta przegrody nosowej w zasadzie nie wymusza konieczności hospitalizacji, ale za to nakłada na pacjenta szereg obowiązków i zaleceń do wykonania, które warunkują powodzenie zabiegu.

Zalecenia i obowiązki pooperacyjne

Tak jak mówiliśmy, wykonanie zabiegu na przegrodzie nosa to jedno, ponieważ równie istotne jest bezwzględne stosowanie się do zaleceń pooperacyjnych. Niestety towarzyszący ból, związany z uciążliwymi opatrunkami musimy przecierpieć. Z kolei wspomniane wcześniej płytki usztywniające wymuszają odpowiednie zachowania i czynności, do których należy m.in.:

• aplikacja zimnych okładów,
  • układanie się podczas snu z głową uniesioną (szybciej schodzi opuchlizna),
  • szczególna dbałość o wyeliminowanie wszelkich czynników sprzyjających infekcjom,
  • zapewnienie stałego i właściwego nawilżenia wnętrza nosa kroplami i maściami o tłustej konsystencji,
  • unikanie unoszenia rąk do góry,
  • kichanie z otwartymi ustami (eliminujemy w ten sposób destrukcyjną zmianę ciśnienia),
  • ograniczenie aktywności fizycznej (przynajmniej na okres kilku tygodni),
  • unikanie pomieszczeń o większym zapyleniu (warsztaty, stolarnie itp.), a także zadymionych (dym nikotynowy),
  • wyeliminowanie na jakiś czas gorących kąpieli i pobytów w saunie.

• krzywa przegroda nosa

• niedokrwistość
  • skazy naczyniowe
  • nieuregulowane nadciśnienie
  • ropne zapalenie zatok i twarzy
  • cukrzyca

Zalecenia po zabiegu

Nie wydmuchiwać nosa co najmniej tydzień od dnia operacji. Należy unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów lub wysiłku. W pozycji leżącej głowa powinna być powyżej ciała.

Możliwe powikłania po operacji przegrody nosowej

Niezależnie od rodzaju wykonywanej operacji zawsze istnieje ryzyko wystąpienia różnorodnych powikłań, choć w przypadku septoplastyki jest to nadzwyczaj rzadkie. Jeśli już, to dotyczy to przede wszystkim:

• bólu głowy i gorączki powyżej 38,3°C,
  • krwawienia, przy czym nie trwa to dłużej niż kilka dni,
  • wymioty,
  • perforacja przegrody nosowej (utworzenie się otworu na jej powierzchni),
  • blizny,
  • przebarwienia narządu,
  • zaburzenie zmysłu węchu, a nawet utrata powonienia (krótkotrwała),
  • alergia spowodowana środkami farmakologicznymi,
  • nieprawidłowy kształt nosa (wymaga wykonania kolejnej korekty).

Nasz gabinet

MEA Clinic