Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego MEA CLINIC Sp z o.o.
- Postanowienia ogólne
- Struktura organizacyjna zakładu leczniczego; organizacja oraz zadania jednostki i komórek organizacyjnych
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz organizacja przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat - Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
Prowadzenie dokumentacji w podmiocie leczniczym oraz wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej - Prawa i obowiązki pacjenta; reklamacje
Zasady współpracy z lekarzami
Sposób kierowania podmiotem leczniczym - Postanowienia końcowe
POSTANOWIENIA OGÓLNE
I
§ 1
(Podstawa działania)
MEA CLINIC Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą (PWDL) na podstawie:
1) Obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
- a) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
- b) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarz dentysty;
2) Wpisu Podmiotu leczniczego do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą Nr księgi rejestrowej: 000000197282, organ rejestrowy: Mazowiecki Urząd Wojewódzki;
3) Regulaminu organizacyjnego.
§ 2
(Oznaczenie podmiotu leczniczego i zakładu leczniczego)
- Podmiot leczniczy działa pod firmą MEA CLINIC Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, przy ul. Burakowskiej 16 LU 2.
- MEA CLINIC Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. St. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000477402 i zwana jest dalej „Podmiotem” lub „Centrum Medyczne”.
- Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w zakładzie leczniczym MEA CLINIC.
§3
(Regulamin)
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i porządek procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych w Podmiocie leczniczym.
- Regulamin określa w szczególności:
- 1) cele i zadania Podmiotu leczniczego;
- 2) strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
- 3) rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- 4) proces udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym jego przebieg i miejsce udzielania świadczeń;
- 5) organizację przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
- 6) prowadzenie dokumentacji w Podmiocie leczniczym;
- 7) organizację i zadania pracowników zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania między tymi komórkami;
- 8) wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej;
- 9) prawa i obowiązki pacjenta, w tym prawa pacjenta w zakresie składania reklamacji;
- 10) zasady współpracy z lekarzami;
- 11) sposób kierowania jednostką lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.
§ 4
(Siedziba)
Siedzibą Podmiotu leczniczego jest miasto stołeczne Warszawa, ul. Burakowska 16 LU2, 01-066 Warszawa.
§ 5
(Miejsce udzielania świadczeń)
Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są pomieszczenia MEA CLINIC, mieszczące się pod adresem: ul. Burakowska 16 LU2, 01-066 Warszawa.
§ 6
(Cel)
Celem Podmiotu leczniczego jest organizowanie i udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych – leczniczych usług specjalistycznych, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz wykonywanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykorzystania wobec pacjentów wymagających świadczeń ambulatoryjnych.
§ 7
(Zadania)
Do zadań Podmiotu leczniczego należy w szczególności:
- udzielanie ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności – diagnostyka i leczenie w zakresie dziedzin medycznych poszczególnych komórek organizacyjnych oraz wykonywanie drobnych zabiegów w znieczuleniu miejscowym;
- udzielanie indywidualnych porad i konsultacji;
- prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej;
- działania edukacyjne, promocja zdrowia i działania mające na celu profilaktykę zdrowia;
- współuczestniczenie w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształcenia osób wykonujących zawód medyczny zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 8
(Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych)
- Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w zakresie następujących funkcji ochrony zdrowia:
- Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne w dziedzinach:
a) otolaryngologia (1610) ;
b) dermatologia (1200);
c) chirurgia plastyczna (1550);
d) medycyna estetyczna (9000);
STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU LECZNICZEGO; ORGANIZACJA ORAZ ZADANIA JEDNOSTKI I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
II
§ 9
(Struktura organizacyjna)
- Strukturę organizacyjną MEA CLINIC stanowią komórki organizacyjne:
01 – (1550) Poradnia Chirurgii Plastycznej – drobne zabiegi w znieczuleniu miejscowym;
09 – (1200) Poradnia Dermatologiczna– drobne zabiegi w znieczuleni miejscowym;
26 – (1610) Poradnia Otorynolaryngologiczna
09 – (9000) Poradnia Medycyny Estetycznej
031 – (9450) Gabinet diagnostyczno-zabiegowy (Kody resortowe dziedziny medycyny, stanowiący X część systemu kodów identyfikacyjnych: 41,05, 09, 26) - Zabiegi kosmetologiczne podlegają pod komórkę Medycyny Estetycznej (9000)
§ 10
(Jednostka organizacyjna i jej zadania)
- Jednostką organizacyjną Podmiotu leczniczego jest MEA CLINIC mieszczące się w Warszawie przy ul. Burakowskiej 16 LU 2, 01-066.
Do zadań jednostki organizacyjnej MEA CLINIC, o której mowa w ust. 1, należą w szczególności:
- 1) realizacja świadczeń zdrowotnych i innych zadań przydzielonych w oparciu o postanowienia Regulaminu, ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej lub inne obowiązujące przepisy prawa oraz uchwały osób zarządzających Podmiotem lub zarządzenia managera;
- 2) inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań MEA CLINIC;
- 3) opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego MEA CLINIC na dany rok, realizacja zadań wynikających z tych planów oraz innych programów przyjętych w MEA CLINIC;
- 4) działanie na rzecz pozyskiwania ponadplanowych środków finansowych na zadania realizowane przez daną jednostkę organizacyjną;
- 5) opracowywanie sprawozdań z wykonywanych zadań zleconych przez Członka Zarządu oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów obowiązującego prawa;
- 6) opracowywanie projektów odpowiedzi na pisma właściwych organów administracji publicznej w zakresie zadań jednostki organizacyjnej;
- 7) prowadzenie bazy danych obejmującej sfery działalności Podmiotu w zakresie działania danej jednostki organizacyjnej;
- 8) przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji;
- 9) przestrzeganie zasad zarządzania jakością ISO norma PN-EN ISO 9001:2015, w tym misji i celów strategicznych Podmiotu;
- 10) realizowanie innych zadań, przypisanych podmiotom leczniczymi i określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
§ 11
(Kierowanie Podmiotem oraz współdziałanie wewnątrz Podmiotu)
- Podmiotem kieruje i reprezentuje na zewnątrz każdy Członek Zarządu –zgodnie z reprezentacją wynikającą z umowy spółki i rejestracji w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
- Członkowie Zarządu MEA CLINIC oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w MEA CLINIC, zobowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym i administracyjno-gospodarczym.
- Współdziałanie, o którym mowa w ust. 2, odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH ORAZ ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W PRZYPADKU POBIERANIA OPŁAT
III
§ 12
(Organizacja świadczeń zdrowotnych)
- Podmiot organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się:
a) prawa i obowiązki pacjenta wynikające z obowiązujących przepisów prawa;
b) wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa;
c) zasady wynikające z procedur i standardów postępowania wdrożonego w MEA CLINIC;
d) zasady wynikające z obowiązujących standardów medycznych. - Podmiot i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy informację związaną z pacjentem, a uzyskaną w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
- Świadczenia wykonywane w podmiocie leczniczym w poszczególnych komórkach:
01 – (1550) Poradnia Chirurgii Plastycznej:
1. Konsultacja lekarska
2. Drobne zabiegi w znieczuleniu miejscowym: redukcja poduszek Bitchata, plastyka powiek, korekta uszu, lip-lift, liposukcja podbródka, usuwanie blizn, rekonstrukcja płatka ucha, usuwanie zmian skórnych i naskórkowych
3. Zabiegi wykonywane w znieczuleniu ogólnym: całkowita korekta nosa, facelift, lifting czoła, lifting szyi, lipotransfer, plastyka brody
09 – (1200) Poradnia Dermatologiczna:
1. Konsultacja lekarska;
2. Usuwanie blizn;
3. Usuwanie znamion;
4. Usuwanie przebarawień;
5. Zamykanie teleangiektazji;
6. Dermatoskopia;
7. Usuwanie zmian skórnych i naskórkowych.
26 – (1610) Poradnia Otorynolaryngologiczna
1. Konsultacja lekarska;
2. Płukanie uszu;
3. Badanie endoskopowe.
09 – (9000) Poradnia Medycyny Estetycznej
1. Konsultacja lekarska;
2. Zabiegi z zastosowaniem toksyny botulinowej, kwasu hialuronowego, nici PDO oraz innych produktów o działaniu przeciwstarzeniowym;
3. Delikatne zabiegi o działaniu przeciwstarzeniowym;
4. Zabiegi odmładzające z zastosowaniem lasera frakcyjnego oraz mezoterapii mikroigłowej.
031 - (9450) Gabinet diagnostyczno-zabiegowy (Kody resortowe dziedziny medycyny, stanowiący X część systemu kodów identyfikacyjnych: 41,05, 09, 26) - Zabiegi kosmetologiczne podlegają pod komórkę Medycyny Estetycznej (9000).
§ 13
(Godziny otwarcia)
- Centrum Medyczne jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 20:00, w pierwsze i ostatnie soboty miesiąca od 10:00 do 15:00.
- Informacje o godzinach otwarcia MEA CLINIC są umieszczone w miejscach ogólnie dostępnych dla pacjentów na terenie MEA CLINIC oraz na stronie internetowej https://www.meaclinic.pl.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach otwarcia MEA CLINIC, w terminie i czasie wcześniej ustalonym z pracownikiem recepcji w trakcie rejestracji świadczenia.
- Wyniki badań można odbierać w recepcji w godzinach otwarcia MEA CLINIC.
§ 14
(Rejestracja)
- Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej:
- 1) w siedzibie MEA CLINIC;
- 2) telefonicznie;
- 3) internetowo na stronie https://www.moment.pl/mea-clinic 2. Pacjent zgłaszając się do Podmiotu leczniczego w celu uzyskania świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest mieć przy sobie i okazać na wezwanie:
- dokument potwierdzający tożsamość;
§ 15
(Płatności za świadczenia zdrowotne)
- Świadczenia zdrowotne udzielane przez Podmiot leczniczy są dla pacjenta:
- Odpłatne;
- Świadczenia zdrowotne udzielane w Podmiocie leczniczym nie są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Ambulatoryjne specjalistyczne świadczenia zdrowotne wykonywane na rzecz pacjentów MEA CLINIC wykonywane są odpłatnie zgodnie z cennikiem.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem w ramach możliwości MEA CLINIC, w godzinach jego otwarcia.
§ 16
(Wysokość opłat za świadczenia)
- Podmiot pobiera opłaty zgodnie z cennikiem (Załącznik 1) w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego:
1) pacjentowi, który indywidualnie opłaca wizytę (wizyta prywatna). - Wysokość aktualnych opłat określa cennik, znajdujący się na stronie www.meaclinic.pl. Informacje na temat cen można uzyskać też u pracownika recepcji.
§ 17
(Zasady udzielania świadczeń odpłatnych)
- Odpłatne świadczenia zdrowotne są udzielane:
1) w sposób nieograniczający dostępności świadczeń dla pacjentów;
2) w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
3) zgodnie z kryteriami medycznymi. - Odpłatne świadczenia zdrowotne udzielane są w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.
- Godziny otwarcia MEA CLINIC i sposób rejestracji określone są w § 13 i 14.
§ 18
(Obowiązek niesienia pomocy w sytuacjach nagłych)
- Podmiot nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnić jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.
- Lekarz jest zobowiązany do nieodpłatnego udzielenia pomocy w przypadku zagrożenia życia pacjenta.
- Jeżeli pacjent będący na wizycie wymaga transportu medycznego i hospitalizacji, to lekarz udzielający świadczenia jest zobowiązany wezwać zespół ratownictwa medycznego.
§ 19
(Sposoby płatności)
- Pacjent jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za wizytę podczas rejestracji w recepcji przed umówioną wizytą. Niektóre rodzaje świadczeń zdrowotnych wymagają przedpłaty na konto nr Credit Agricole 36194010763159851200000000. Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent zobowiązany jest zgłosić się do recepcji w celu uiszczenia należności.
- Dostępnymi w MEA CLINIC formami płatności są:
- 1) gotówka;
- 2) karta płatnicza;
- 3) przedpłaty;
- 4) faktury przelewowe;
- 5) system ratalny –MediRaty;
- 6) karta podarunkowa.
- Po dokonaniu płatności za usługę MEA CLINIC wystawia dokument potwierdzający płatność w poniższych formach:
- paragon fiskalny
- faktura
- voucher/bon podarunkowy
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
IV
§ 20
(Współpraca z innymi podmiotami)
- W celu zapewnienia prawidłowości leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Podmiot współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
- Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
- Zabiegi wymagające znieczulenia ogólnego odbywają się w:
- EVA CLINIC, ul. Kazimierza Króla 39, 04-854 Warszawa
- ORTOPEDIKA, ul. Modlińska 310/312, 03-152 Warszawa
§ 21
(Inne usługi)
- MEA CLINIC może wykonywać usługi medyczne na rzecz innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą, na podstawie zawartych umów, określających rodzaj wykonywanych świadczeń zdrowotnych i usług z nimi związanych, sposób ich realizacji i zasady płatności.
- Wykonywanie usług medycznych na rzecz innych podmiotów nie może zakłócać porządku udzielania świadczeń przyjętego wobec pacjentów MEA CLINIC.
PROWADZENIE DOKUMENTACJI W ZAKŁADZIE LECZNICZYM ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
V
§ 22
(Sporządzanie dokumentacji)
- Podmiot prowadzi dokumentację dotyczącą organizacji i funkcjonowania Podmiotu.
- Podmiot prowadzi dokumentacją medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez płatnika innego niż pacjent –także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
- Dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci papierowej.
§ 23
(Treść dokumentacji medycznej)
- Dokumentację medyczną w Podmiocie prowadzi się zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- Wszelkie dokumenty, które wymagają pisemnego podpisu pacjenta (np. zgoda na zabieg, upoważnienie do udzielania informacji o stanie zdrowia), niezwłocznie przekazuje się po zakończeniu wizyty do recepcji.
- We wpisie z każdej wizyty muszą się znaleźć następujące informacje:
a) cel wizyty;
b) dane z badania podmiotowego (obejmujące dolegliwości i problemy, z które zgłasza pacjent);
c) dane z badania przedmiotowego (obejmujące wszystkie przeprowadzone badania przez lekarza i ich wyniki);
d) rozpoznanie choroby, problemu zdrowotnego, napisane słownie w języku polskim oraz za pomocą kodu ICD-10;
e) zlecenia badań, jeżeli zostały wydane;
f) zalecenia, jeżeli zostały wydane;
g) informacje o wydanych orzeczeniach, opiniach lekarskich lub zaświadczeniach, jeżeli zostały wydane;
§ 24
(Przechowywanie dokumentacji)
- Podmiot prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną, o której mowa w § 25 ust. 1, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dokumentacja medyczna przechowywana jest w pomieszczeniach:
- 1) siedziby MEA CLINIC;
- 2) Dokumentacja administracyjna i pracownicza jest w pomieszczeniach siedziby MEA CLINIC. Dokumenty archiwalne, rachunkowe oraz dokumentację kadrową przechowuje zewnętrzne biuro rachunkowe.
§ 25
(Dokumentacja medyczna –rodzaje)
- Zadaniem Podmiotu leczniczego jest prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z udzielaniem pacjentom świadczeń zdrowotnych.
Dokumentacja medyczna składa się z:
1) dokumentacji indywidualnej wewnętrznej;
2) dokumentacji indywidualnej zewnętrznej;
3) wewnętrznej dokumentacji zbiorczej. - Dokumentację indywidualną wewnętrzną stanowi historia zdrowia i choroby pacjenta.
- Dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowią:
1) skierowania do szpitala lub innych podmiotów zewnętrznych;
2 )skierowania na badania diagnostyczne lub konsultacje;
3) zaświadczenia;
4) orzeczenia;
5) opinie lekarskie;
6) zwolnienia lekarskie. - MEA CLINIC prowadzi archiwum dokumentacji medycznej pacjentów.
- Obowiązkiem Podmiotu leczniczego jest ponadto:
1) prowadzenie sprawozdawczości i statystyki medycznej;
2) rejestracja zgonów oraz ich zgłaszanie do uprawnionych organów oraz wydawanie wymaganych prawem dokumentów.
§ 26
(Wewnętrzna dokumentacja medyczna)
- Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu MEA CLINIC udzieliło świadczenia zdrowotnego, stanowi własność Podmiotu leczniczego.
- Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu zakończono udzielać świadczenie zdrowotne przekazywana jest do archiwum.
§ 27
(Udostępnianie dokumentacji medycznej)
- Podmiot udostępnia dokumentację medyczną pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym lub osobom przez nich upoważnionym, a także osobom bliskim oraz innym podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1) do wglądu w MEA CLINIC;
2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków;
3) poprzez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
4) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
5) na informatycznym nośniku danych. - Kopię dokumentacji medycznej udostępnia się na wniosek o wydanie dokumentacji. Podmiot zobowiązany jest do wydania kopii dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki, jednakże nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
- Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- Udostępnianie pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego upoważnionej dokumentacji medycznej zbiorczej następuje w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, poprzez wskazanie jedynie tych informacji, które dotyczą pacjenta objętego indywidualnym wnioskiem.
- W przypadku wydania na żądanie uprawnionych organów i instytucji oryginałów dokumentacji medycznej w MEA CLINIC pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji.
§ 28
(Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej)
- Za udostępnianie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów, kopii albo wydruków Podmiot nie pobiera opłat.
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA; REKLAMACJE
VI
§ 29
(Prawa pacjenta)
- Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych przysługują prawa określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
- Informacja o prawach pacjenta udostępniana jest w MEA CLINIC poprzez:
1) okazanie przepisów ustawy, o której mowa w ust. 1, na wniosek pacjenta;
2) umieszczenie spisu praw pacjenta w miejscu ogólnodostępnym. - Pacjent, w tym małoletni po ukończeniu 16 roku życia, ma prawo do uzyskania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Udzielanie informacji innym osobom może mieć miejsce wyłącznie za zgodą pacjenta.
§ 30
(Zgoda pacjenta)
- Przeprowadzanie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego może być wykonane po wyrażeniu zgody przez pacjenta na zasadach określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- Zgoda pacjenta na niektóre świadczenia zdrowotne udzielana jest na formularzach zgody poinformowanej dostępnych w MEA CLINIC.
§ 31
(Obowiązki lekarza w zakresie informowania)
1.Obowiązkiem lekarza jest udzielić pacjentowi wszelkich informacji niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody na poszczególne świadczenia zdrowotne.
2.W przypadku, w którym pacjent odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom zdrowotnym, lekarz obowiązany jest poinformować pacjenta o negatywnych następstwach, które mogą wyniknąć z niewykonania świadczenia. Jeżeli pacjent nadal odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom leczniczym zleconym przez lekarza, lekarz ma prawo zwrócenia się do pacjenta o złożenie stosownego oświadczenia na piśmie.
§ 32
(Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim)
- Pacjent do momentu ukończenia 18 roku życia korzysta ze świadczeń zdrowotnych jedynie w obecności przedstawiciela ustawowego.
- Pacjent może być przyjęty na planową wizytę w obecności opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to zgodę w formie pisemnej lub ustnej.
- Pacjent pomiędzy 16 a 18 rokiem życia może być przyjęty bez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to pisemną zgodę.
§ 33
(Dokumentowanie zgody)
Wszystkie okoliczności związane z udzieleniem zgody przez pacjenta lub jej odmową podlegają wpisowi do historii zdrowia i choroby pacjenta.
§ 34
(Informacje dla pacjenta)
- Podmiot leczniczy informuje pacjenta, że warunkami ustalenia rzeczywistego stanu zdrowia pacjenta są:
1) udzielanie prawdziwej i możliwie pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, dolegliwościach, objawach i okolicznościach ich powstania bądź odczuwania;
2) okazywanie na wezwanie lekarza wyników badań lub dokumentacji medycznej z innych podmiotów leczniczych;
3) wykonywanie zalecanych badań diagnostycznych. - Podmiot leczniczy informuje pacjenta, że warunkiem skuteczności leczenia jest przestrzeganie zaleceń lekarza.
- Pacjenci są przyjmowani wg kolejności zapisania się na wizytę, jednakże o ostatecznej kolejności przyjęć decyduje lekarz na podstawie oceny stanu zdrowia czekających pacjentów. 4.Podmiot leczniczy informuje, że nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe należące do pacjenta, w tym okrycia wierzchnie.
§ 35
(Obowiązki Pacjenta)
- Do obowiązków pacjenta należy:
1) przestrzeganie regulaminu Podmiotu leczniczego;
2) przestrzeganie zakazów obowiązujących w MEA CLINIC;
3) przestrzeganie zasad higieny osobistej;
4) stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
5) posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
6) szanowanie mienia Podmiotu leczniczego. - Pacjent może zostać zobowiązany przez pracownika recepcji lub osobę z personelu medycznego do okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. W razie braku okazania lub odmowy okazania takiego dokumentu personel może odmówić zarejestrowania na wizytę lub przeprowadzenia wizyty.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego. Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
§ 36
(Zakazy)
- Zakazuje się na terenie MEA CLINIC prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej i handlowej bez uzyskania uprzedniej zgody kierownictwa MEA CLINIC.
- Zakazuje się palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych na terenie MEA CLINIC.
- Zakazuje się wprowadzania zwierząt na teren Centrum Medycznego.
§ 37
(Wizyta)
- Pacjent jest obowiązany zgłosić się w rejestracji MEA CLINIC na minimum 5 minut przed planowaną godziną wizyty w celu zarejestrowania się w recepcji.
- W przypadku spóźnienia się pacjenta na wizytę, lekarz ma prawo: przyjąć go w wyznaczonym przez siebie czasie albo odmówić przyjęcia go na wizytę.
- W przypadku niemożności stawienia się na umówionej wizycie pacjent jest obowiązany do powiadomienia o odwołaniu wizyty. Podmiot leczniczy ma prawo żądania przedpłaty na kolejne wizyty wobec pacjenta, który 3-krotnie nie poinformował wcześniej o odwołaniu wizyty i nie stawił się na wizytę.
- W przypadku agresywnego lub niezgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowywania się pacjenta, lekarz ma prawo odmówić realizacji usługi.
- Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent obowiązany jest zgłosić się w recepcji w celu uiszczenia należności.
§ 38
(Reklamacje)
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych w MEA CLINIC, ma prawo do złożenia reklamacji.
- Reklamacje składa się w formie pisemnej, ustnej w rejestracji/telefonicznie lub na adres mailowy manager@meaclinic.pl.
- Odpowiedź na reklamację jest udzielana listownie lub mailowo w terminie 14 dni roboczych od dnia złożenia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 4.
- W sprawach zawiłych lub w przypadkach wymagających podjęcia czynności wyjaśniających albo skierowania wystąpienia do innych jednostek lub instytucji odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia reklamacji. W wyjątkowych przypadkach termin ten może być przedłużony na okres do 2 miesięcy.
ZASADY WSPÓŁPRACY Z LEKARZAMI
VII
§ 39
(Obowiązki osób wykonujących zawody medyczne)
Obowiązki osób wykonujących zawody medyczne jest w szczególności:
- punktualne rozpoczynanie pracy zgodnie z ustalonym grafikiem wizyt;
- informowanie o planowanych nieobecnościach w pracy z minimum 2-tygodniowym wyprzedzeniem;
- prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Podmiotu leczniczego;
- weryfikacja grafiku wizyt w celu wykluczenia możliwości pominięcia pacjenta umówionego na wizytę;
- informowanie na piśmie o problemach powstałych przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, w tym o sporach z pacjentami w związku z wykonywanymi świadczeniami zdrowotnymi;
- weryfikowanie tożsamości pacjenta zgłaszającego się na wizytę;
- informowanie pacjentów o dopłatach za wykonane dodatkowo świadczenia i konieczności ich uiszczania;
- noszenie odpowiedniej odzieży medycznej;
- zwrot klucza do gabinetu lekarskiego oraz dokumentacji medycznej do recepcji po zakończeniu pracy;
- uczestniczenie w szkoleniach organizowanych przez MEA CLINIC.
§ 40
(Zakazy dotyczące osób wykonujących zawody medyczne)
Osobom wykonującym zawody medyczne nie wolno:
- pobierać jakichkolwiek opłat od pacjentów lub ich rodzin z tytułu wykonywania świadczeń zdrowotnych;
- przyjmować przedstawicieli handlowych firm farmaceutycznych bez uprzedniej zgody kierownictwa MEA CLINIC;
- skracać czasu trwania wizyt;
- udzielać świadczeń zdrowotnych pacjentom niezarejestrowanym, z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
- przekazywać jakichkolwiek danych pacjentów do podmiotów lub osób trzecich niewspółpracujących z MEA CLINIC.
SPOSÓB KIEROWANIA PODMIOTEM LECZNICZYM
VIII
§ 41
(Kierowanie podmiotem leczniczym)
- Kierowanie Podmiotem leczniczym należy do kompetencji wspólników zgodnie z zasadami reprezentacji wynikającymi z umowy spółki i rejestracji w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
- Członkowie Zarządu mogą powierzyć określone czynności z zakresu zarządzania MEA CLINIC pracownikowi zwanemu Managerem MEA CLINIC na podstawie stosownych umów lub pełnomocnictw.
- Do kompetencji osób zarządzających Podmiotem leczniczym należy:
1) reprezentowanie Podmiotu na zewnątrz;
2) prowadzenie bieżących spraw Podmiotu związanych z administrowaniem i organizacją jego pracy;
3) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Podmiotu leczniczego –zgodnie z jego celem, umową spółki oraz kierunkami przyjętymi przez wspólników;
4) koordynowanie i nadzorowanie pracy poszczególnych komórek i pracowników w celu osiągnięcia przez spółkę jak najlepszej efektywności i zamierzonych wyników;
5) kształtowanie dobrego imienia i pozytywnego wizerunku spółki wśród pracowników oraz na rynku;
6) podejmowanie decyzji w sprawach współpracy gospodarczej z innymi podmiotami;
7) podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i rozwiązywaniem stosunku pracy;
8) kierowanie pracą podległego personelu;
9) wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Podmiotu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
IX
§ 42
(Zagadnienia dodatkowe)
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez osoby zarządzające Podmiotem leczniczym.
- Z treścią Regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy Podmiotu leczniczego.
- Zmiany Regulaminu będą wprowadzone pisemnie i podawane do wiadomości pracowników i pacjentów.
(Załącznik 1)
MEA CLINIC nie pobiera opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej.